Talentvol in Amstelveen

TALENTVOL AMSTELVEEN

Amstelveen is de eerste gemeente in Nederland waar alle reguliere VO-scholen samenwerken om sport en onderwijs voor sporttalenten te combineren. Alleen scholen die specifiek beleid hebben voor sporttalenten komen voor het predicaat Topsportvriendelijke school in aanmerking. Sporttalenten leggen al op jonge leeftijd de basis voor hun toekomstige sportcarrière. Daarom is het belangrijk dat het sport- en schoolprogramma op elkaar wordt afgestemd en elke school een talentencoördinator heeft. Sporttalenten kunnen met deze aanpak in hun sociale omgeving hun school afronden en tegelijkertijd hun talenten blijven ontwikkelen.

DOELSTELLING

Door de kennis en kundigheid van talentbegeleiders van de afdeling Sportservice van AmstelveenSport en de officiële registratie van toptalenten in een database, kan een school beter inschatten of een kind daadwerkelijk een (sport) belofte is voor de toekomst. In de driehoek school, leerplicht en sport worden na erkenning als toptalent, oplossingen gezocht voor knelpunten in het lesrooster of andere voorkomende problemen. Op deze manier kan een kind gewoon naar de school van zijn of haar keuze. Hij of zij kan bij vrienden uit de buurt op school zitten én excelleren in zijn sport. De gang naar een LOOT school wordt dan uitgesteld of zelfs voorkomen.

MAATSCHAPPELIJKE OPBRENGSTEN

DEELNEMERS

185 scholieren uit Amstelveen, Aalsmeer en regio zijn na een grondige screening opgenomen in het talentbestand van 2020 van AmstelveenSport. Het gaat hier om leerlingen uit het basis onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO.

Door corona hebben de Volleybal en Basketbal Instituten (VIA en BIA) minder deelnemers dan normaal. Wekelijks hadden ze gemiddeld ruim 100 deelnemers.

PARTNERS

Voortgezet onderwijs Amstelveen:
Herman Wesselink College
Keizer Karel College
Amstelveen College
Panta Rhei

In Aalsmeer:
Westplas
Groenstrook

Overige partners:
Rabobank

Medisch Centrum IBIS
Ziekenhuis Amstelland

Leerplicht Amstelveen
Basis onderwijs
Hogeschool van Amsterdam

Volleybal Instituut Amstelveen
Basketbal Instituut Amstelveen

EXCELLEREN IS MOOI, MAAR ER IS MEER

In samenwerking met de hierboven genoemde scholen begeleid ik jong talent met het vinden van evenwicht tussen school en sport. Ik vind het prachtig deze jongeren te kunnen ondersteunen. De passie en toewijding waarmee deze jonge mensen voor hun sport gaan is bewonderenswaardig.

Tegenwoordig is excelleren in sport niet voldoende, je “komt er niet mee weg” als je alleen voor je sport gaat en dat weet een toptalent (‘veelbelovende sporter’) maar al te goed. Je zult dus ook moeten scoren op school en een diploma moeten halen, wil je zeker zijn van een mooie toekomst.

Regelmatig komen talenten bij ons langs voor diverse (vertrouwelijke) gesprekken. Wij hebben direct contact met de talentvolle leerlingen, waardoor wij zicht hebben op de grote talenten in de gemeente. Wij helpen vele sporters binnen de kaders van de leerplichtwet, zonder dat het ten koste gaat van de schoolresultaten. Soms moeten wij streng zijn, want school blijft altijd op plek één staan. Met mijn ervaring in de sport, kan ik deze boodschap goed overbrengen op de kinderen.

Het is mooi dat het in Amstelveen en Aalsmeer mogelijk is om topsport te beoefenen en naar een “gewone” middelbare school te gaan.

Topsporten, naar school gaan met je vrienden uit de buurt en wonen bij je ouders thuis, dat is wat wij mogelijk maken.

CORONA

Veelbelovend begon het jaar 2020 en zoals elk nieuw jaar ook voor de vele talenten met mooie, wellicht haalbare doelen.

Met betrekking tot de ontwikkeling van de talenten gaf de lock-down vanaf maart een enorme tegenslag, zo ook in het begeleiden van deze talenten. Veel respect voor al deze talenten die ondanks deze enorme tegenslagen bleven trainen, creatief omgingen met de mogelijkheden, nieuwe trainingsvormen ontdekten en positief bleven vooruitkijken naar betere tijden.

Talentbegeleider: Ron Berteling